Kolumny Emerald HighFidelity
Pomysł stworzenia limitowanej wersji kolumn ukierunkowanych muzycznymi preferencjami Pana Wojtka Pacuły (red. naczelny mag. „High Fidelity”) powstał grubo ponad rok temu (2015r). Drogą korespondencji uzgodniliśmy, że konstrukcja zostanie oparta o przetworniki nisko-średniotonowe Pylon Audio (ponad 1,5 roku temu podjęliśmy decyzję o inwestycji budowy zakładu produkcji przetworników sygnowanych marką Pylon). Lepszy, jeszcze bardziej dopracowany głośnik nisko-średniotonowy wymagał jednak dokładniejszej „oprawy”, by pokazać jego zalety.
Prace w początkowym okresie przebiegały normalnym trybem, podobnie jak w przypadku wszystkich konstrukcji Pylon Audio. Oznacza to pomiary przetworników, koncepcje obudów, symulacje, a następnie budowa na ich podstawie rożnych typów zwrotnic celem poznania mocnych stron zaprojektowanych przetworników elektroakustycznych w danej aplikacji. Sporo czasu poświęciliśmy procesowi "dopracowania" naszego głośnika PSW 17.8 CA - na przełomie 2015/2016 roku powstało w naszym zakładzie około 70 różnych prototypów w/w przetwornika. Przy projektowaniu głośnika korzystaliśmy z oprogramowania Loudsoft - bez niego prace projektowe trwałby znacznie dłużej.
Po dograniu zestawu pod względem fazowym i amplitudowym oraz wstępnym zestrojeniu komory rezonansowej rozpoczęliśmy standardowy cykl odsłuchowy. Podobnie jak w przypadku innych konstrukcji naszej marki zestawy były porównywane brzmieniowo z innymi oferowanymi przez nas, co w przypadku Emerald HF oznaczało równolegle odsłuchy z linią Diamond 25 i 28. Dodatkowo zestaw porównywaliśmy w kilku systemach domowych w rożnych pomieszczeniach - w testach takich chodzi o sprawdzenie uniwersalności zestawu oraz możliwości jego współpracy z różną elektroniką.
Nadając ostateczne brzmienie Emeraldom inspirowaliśmy się znakomitymi monitorami M40.1 firmy Harbeth, stanowiącymi referencyjny systemem Pana Wojtka Pacuły. Pierwsze dłuższe odsłuchy brytyjskich monitorów skłoniły nas do modyfikacji głośnika nisko-średniotonowego, zmiany nastąpiły w obrębie konstrukcji cewki głośnikowej. W nowej wersji udało się uzyskać pełniejsze brzmienie z lepszym wygładzeniem wszelkich rezonansów na końcu pasma przetwarzanego przez głośnik PSW 17.8 CA.
Po niewielkiej modyfikacji zwrotnicy spowodowanej użyciem nieco innej cewki przyszła pora na pierwszy test u Pana Wojtka. Mimo że oferta naszych zestawów głośnikowych jest szeroka, przy prezentacji każdego projektu jest moment tremy, nie inaczej było i tym razem :-) Wizyta w Krakowie rozpoczęła się przy utworach Franka Sinatry z lat 40. XX wieku, po którym zagrał Depeche Mode z płyty Ultra. Uspokajamy wszystkich, którzy liczą na to, że napiszemy za chwilę „Emerald zagrał lepiej od Harbethów”, nie, nie zagrał :-)
Podczas odsłuchu okazało się jednak, że nieco za bardzo przejęliśmy się rolą i zbyt dociążyliśmy brzmienie na dolnym środku. Skala dźwięku mogła się podobać, nawet w referencyjnym zestawie, komplementowane były też wokale. Mimo to, natchnieni wynikami bezpośredniego porównania zdecydowaliśmy, że zestawy zostaną nie tyle przeobrażone, co postawimy w dźwięku na inne akcenty, przy okazji czego zyska bryła i lokalizacja basu.
Preferencje brzmieniowe Pana Wojtka Pacuły:
"(...)dla mnie w dźwięku najważniejsza jest materia, tj. nasycenie barwy, dynamika oraz płynność (koherencja). Z tych elementów wypływa wszystko inne i do ich realizacji potrzebna jest rozdzielczość i selektywność. Ale nie szukam ich dla samej rozdzielczości i selektywności, bo to nie ma sensu. Szukam jakiejś prawdy w muzyce oraz emocji, które zostaną we mnie za jej pomocą poruszone. Jeśli siedzę przed kolumnami tylko zaciekawiony, może nawet z szacunkiem, ale nic we mnie się nie zapala, to znaczy, że czegoś im – w moim pojęciu – brakuje.(...)"
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z całą historią powstania limitowanych kolumn Emerald HighFidelity czytaj
Kolumny dedykowane są pomieszczeniom 20 - 45 m2.
Poniżej przedstawiamy specyfikację techniczną zestawu głośnikowego Emerald HF marki Pylon Audio
Impedancja | 4 Ohm |
Pasmo przenoszenia | 35Hz - 20kHz |
Moc nominalna | 110W |
Moc maksymalna | 220W |
Efektywność | 89dB |
Wymiary [W x H x D] | 185 x 1000 x 320 mm /bez podstawy |
Waga | 30kg / sztuka |
Głośnik niskotonowy | 2 x Pylon Audio PSW 17.8 CA |
Głośnik wysokotonowy | Pylon Audio PST T-120.6 (mod. Seas 27TDC) |
Kolce + podstawki | Tak |
Maskownica | Tak, magnetyczna |
Gwarancja | 3 lata + 1 rok (rejestracja produktu) |
Dostępne kolory: | - Okleina naturalna (polerowana) - orzech amerykański, jabłoń indyjska, palisander. - Lakier Wysoki Połysk: biały HG, czarny HG. - Lakier Mat - biały, czarny. - Realizujemy zamówienia indywidualne: kolory z palety RAL. |
Artykuł o całej historii powstania limitowanych kolumn Emerald HighFidelity już dostępny! W obecnym tygodniu umieścimy szereg informacji na temat oficjalnej premiery zestawu Emerald HF.
"(...Rzecz powstała spontanicznie podczas jednego z testów kolumn Pylona. Pomyślałem, że fajnie by było pokazać ludziom o co mi osobiście w dźwięku chodzi. Nie w wymiarze absolutnym high-endu, ale w przedziale średniobudżetowym, w którym porusza się najwięcej czytelników „High Fidelity”.(...)"
"(...)Z pytaniem tym zwróciłem się do Pylon Audio, co do której nie miałem wątpliwości, że jest w stanie przygotować tego typu kolumnę i która w dodatku będzie miała na tyle cierpliwości do mnie i moich wydziwiań, że machnie ręką na finansowy aspekt projektu i że będzie to dla nich ciekawa przygoda.(...)"
"(...)Założyłem, że będą to zupełnie nowe kolumny, zaprojektowane od podstaw do tego konkretnego zadania. Co więcej, chciałem skorzystać z tego, że firma planowała już wkrótce otwarcie linii produkcyjnej ze swoimi własnymi przetwornikami nisko-średniotonowymi, mogła więc pozwolić sobie na ich dowolne modyfikacje (w ramach ograniczeń samej konstrukcji).(...)"
"(...)23 września 2016 - Wniesione do mnie o 10.23 niemal gotowe kolumny wyglądały znacząco inaczej niż ich poprzednie wersje. Nie chodzi nawet o kolorystykę obudów, bo ta jest jedną z dostępnych, a o sposób ich posadowienia. Teraz stoją na wykonanej ze stali podstawie, która powoduje, że to naprawdę ciężkie konstrukcje. (...)"
"(...)Dźwięk poszedł w kierunku precyzji i klarowności, co jest krokiem w dobrą stronę, ale zabrakło mi wypełnienia środka, który tak fantastycznie pokazał się w czasie poprzedniego odsłuchu. Tak, było go wówczas za dużo, ale jego zdjęcie spowodowało, że nie był to już „mój” projekt, a po prostu bardzo dobra, bardzo wszechstronna kolumna. Dlatego też kolumny wróciły do Jarocina na jeszcze jedną poprawkę. Zakładam, że naprawdę ostateczną, ale jak się już przekonałem, nic nie jest przesądzone i z góry wiadome. Czasem delikatna zmiana w projekcie przesuwa akcenty tak, że można mówić o innym dźwięku.(...)"
"(...)Jak by nie było, kolumny będą wyglądały tak, jak podczas tej wizyty, będą też podobnie grały. Nie znaczy to, że tak samo, ale jesteśmy już blisko tego, co sobie wyobrażałem. Z kolei nielimitowana wersja będzie grała dokładnie tak – to naprawdę dobry dźwięk.(...)"
"(...)Emerald Touched by High Fidelity to kolumny unikatowe. Powstanie ich kilkanaście, może dwadzieścia par, mających być czymś w rodzaju punktu odniesienia dla czytelników. To wcale nie są najlepsze kolumny w tym przedziale cenowym, bo są też inne, równie dobre. Chodzi o to, że mają być możliwie najlepsze w tego TYPU graniu, za te pieniądze. Ich powstanie inspirowane było listami czytelników i rozmowami na temat testów, jakie w ostatnich latach przeprowadziłem. Za projekt nie wezmę żadnych pieniędzy i nie zamierzam tych kolumn testować – rzecz musi pozostać czysta i przejrzysta. Nie biorę udział w testach typu „beta” produktów, które mają wejść do produkcji. Emerald HF to zupełnie inny przypadek i to ode mnie wyszedł na nie pomysł, dlatego biorę za nie pełną odpowiedzialność.(...)"
"(...)Firma chciałaby jakoś jednak przenieść te doświadczenia na szerszy grunt. Umówiliśmy się więc, że powstanie też „regularna” wersja Emeraldów, o bardziej neutralnym dźwięku, który powinien się spodobać szerszej grupie melomanów i pasować do popularnej elektroniki. Ich „dostrajaniem” zajmą się panowie samodzielnie. Także tych kolumn nie będę jednak testował.(...)". - czytaj